martes, 10 de agosto de 2010
INCENDIO DESCONTROLADO A SAIDA DE OURENSE
INCENDIOS EN OURENSE GRAVISIMO A LA SALIDA DE OURENSE UN LUME DESCONTROLADO HOXE DIA 10 DE AGOSTO DE 2010
FOTOS.
INCENDIO NO PARQUE NATURAL XURES -LOBIOS (OURENSE)
farodevigo.es » Portada de Ourense
El viento reactiva el incendio de Lobios, que quemó 100 hectáreas según la Xunta
En la madrugada de ayer estaba controlado, pero sufrió un rebrote por la tarde
06:30
VOTE ESTA NOTICIA
Medios aéreos y terrestres participan en las labores de extinción del incendio de Lobios. // Jesús Regal
S. ESPINOSO - OURENSE
"Fue muy intenso, se creó una gran alarma y la preocupación fue enorme, de hecho hubo que evacuar a los vecinos de Saa y ardieron un colmenar y dos hórreos". Así recordaba ayer el alcalde de Lobios, José Lamela, la jornada que se vivió en el municipio durante buena parte del domingo a raíz del incendio forestal que sobre las dos de la tarde se declaró en la parroquia de Río Caldo.
Fueron horas de gran tensión que se prolongaron hasta las cuatro de la madrugada de ayer, cuando el dispositivo de lucha contra el fuego dio por controlado el incendio, aunque no por extinguido.
De hecho, la aparente tranquilidad duró poco. Aunque durante todo el día de ayer, medios aéreos y terrestres continuaban en el lugar trabajando en labores definitivas de extinción, regando constantemente la zona afectada para evitar que el fuego se reavivase y surgiesen nuevos conatos, no fue posible evitar su reactivación.
El fuerte viento que todavía ayer soplaba en la zona y que obligó a extremar las precauciones, manteniendo en las tareas de extinción a dos técnicos, tres agentes forestales, 21 brigadas (con grupos de entre cinco y siete personas), 10 motobombas, siete helicópteros, siete aviones, un grumir y dos palas, provocó a media tarde de ayer el rebrote de uno de los frentes y activó un incendio que, en esta ocasión, trasladó la preocupación al pueblo de Regada, un núcleo de montaña situado a menos de un kilómetros de Saa y que sintió las llamas demasiado próximas, según testigos.
El amplio dispositivo de medios que todavía permanecía en la zona consiguió desviar esa dirección, pero el fuego siguió activo hacia otro punto. La tensión volvía así a instalarse entre los vecinos del municipio. "De tranquilidad nada, aquello está como si fuera un polvorín", según explicaba ayer el alcalde de Lobios nada más reactivarse el fuego.
No obstante, desde Medio Rural, mandaban un mensaje de tranquilidad ante la reactivación de este nuevo frente, del cual aseguraban que estaba siendo controlado desde el primer momento y que se encontraba dentro del perímetro de terreno ya calcinado el día anterior. Un perímetro, que según las primeras estimaciones que maneja la Xunta, amparadas en la última ortofoto aérea realizada por el Servicio de Prevención y Defensa contra los incendios forestales de Medio Rural, afecta a una superficie aproximada de 100 hectáreas (un kilómetro cuadrado). Además, y pese a la cercanía del fuego al Parque Natural de Xurés, la Xunta aseguró ayer que el incendio no afectó "en absoluto" al espacio protegido, situación que seguía manteniendo a última hora de la tarde de ayer con el nuevo frente reactivado. "Es un frente que está dentro del perímetro quemado y que no afecta, al menos por ahora, a zona del parque natural", aseguraron.
No obstante, la asociación ecologista Adega ofrecía en la tarde de ayer una versión muy distinta a la que se ofrecía desde la Consellería de Medio Rural.
Según este colectivo, el incendio del domingo en Lobios calcinó cerca de 200 hectáreas de monte. Asimismo, puntualizaban que el incendio seguía activo en la tarde de ayer, con un frente de un kilómetro dentro del territorio del parque, en una zona de monte bajo "por riba da aldea de Saa".
El director xeral de Montes de la Consellería de Medio Rural, Tomás Fernández-Couto, analizó ayer el incendio del domingo. "Fue un fuego que empezó fuera del parque natural y no supuso en ningún momento peligro directo para la zona", aunque por su proximidad y para evitar males mayores, se concentró en el lugar un amplio dispositivo de medios contra el fuego, aseguró.
Fernández-Couto, que fijó en torno a las 14 horas el momento del inicio del fuego, aseguró que se produjo "en una situación de mucho viento, que arrancó con gran intensidad", lo que favoreció, además, "su rápida programación". El viento está detrás también del rebrote que sufrió este incendio forestal en la tarde de ayer y que al cierre de esta edición seguía activo, aunque controlado, según la Xunta.
Además de Lobios, Xunqueira de Ambía, Molgas, Muiños, Viana do Bolo, Montederramo o Ourense sufrieron también ayer las consecuencias de los incendios forestales.
--------------------------------------------------------------------------------
O lume de Lobios, que onte se reavivou, arrasou cen hectáreas
Localidade:
ourense/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (2 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Aínda que ás catro de madrugada do pasado luns a Xunta daba por controlado o incendio que -desde as dúas da tarde do domingo- arrasou unha superficie de algo máis de cen hectáreas á beira do parque natural do Xurés, o lume reavivouse onte en dous novos focos, aínda que con menos intensidade. De feito, desde a Consellería do Medio Rural estimábase que non chegaba a media hectárea o terreo afectado por un rebrote que xulgan «normal» nun suceso como este. A última hora da tarde mobilizáronse máis medios co fin de evitar que se puidese descontrolar este lume nunha zona cualificada de alto risco.
A tensión mantívose, a pesar de todo, entre os poucos veciños desta zona de Lobios, particularmente no núcleo de Saa, onde as chamas arrasaron dous hórreos o domingo e algunhas vivendas víronse ameazadas polo lume, razón pola que se considerou o desaloxo dos veciños.
Medio Rural, que o domingo á primeira hora da noite indicara que o lume superaba as vinte hectáreas, onte concretou a cifra nunhas cen, matizando que as chamas «en absoluto» afectaran o parque natural Baixa Limia-Serra do Xurés.
Outros lumes
Durante a xornada de onte rexistráronse na provincia ourensá outros incendios. Foi nos concellos de Muíños, Viana do Bolo, Montederramo, Cualedro, Xunqueira de Ambía e Regoalde (en Ourense).
Os EFECTOS DA CALOR EN GALICIA
A Fiscalía descarta que haxa tramas de incendiarios
Os pirómanos só aparece relacionados co 7% dos lumes que se rexistran en territorio galego
O Xurés: O lume de Lobios arrasou cen hectáreas
Reportaxe: A centímetros do inferno
Portugal: 40 lumes no norte do país
Brigadas: O Supremo apoia o cobro da nocturnidade
De sol a sol: Máis educación
Reportaxe A centímetros do inferno
Os veciños a localidade de Saa, situada no concello de Lobios, critican que a Xunta destine máis esforzos a protexer o parque do Xurés que as súas propias casas
Autor:
David R. Seoane/Ana Vispo
Localidade:
Ourense/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (2 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Decenas de quilómetros antes de chegar á localidade de Saa, no concello de Lobios, a fumareda xa dificulta a visión nas zonas contiguas ao monte calcinado. O incendio que se desatou o pasado domingo reavivouse onte con dous novos focos. A imaxe do lume devorando a paisaxe a escasos centímetros das casas das nove persoas que habitan o pobo era desoladora. A inquietude mantíñase na aldea, situada a menos de dez minutos da fronteira portuguesa.
«Queimouse todo. Ou lume chegou case a medio metro dá miña casa. Porque Deus é moi grande tivemos sorte de que se salvou polo menos unha viña», explica José Luis Rodríguez, veciño da localidade, mentres mostra impotente unha pequena extensión de terreo verde, aínda respirando entre o negro carbón das cinzas lindeiras.
A pesar de que quince bombeiros traballaban na tarde de onte sen descanso, axudados por dous helicópteros e dúas motobombas, para aplacar as chamas que volvían levantarse próximas ás vivendas, algúns veciños non ocultaban a súa indignación pola xestión dos recursos levada a cabo pola Xunta.
«Fixeron ou que quixeron aquí connosco. Deixaron chegar ou lume ata ou límite. Isto nunca se viu, hai aí un señor de 93 anos e non se acorda doutra coma esta. ¿Quén entende algo? ¡Cando xa estaba apagado, agora volve arder!», asegura notablemente alterado José Benito Riveiro.
«Sigo pensando que isto puidose parar moito antes pero non lles interesaba que ou lume fose cara ou parque natural do Xurés e votárono cara aquí», conclúe o mesmo veciño, contrariado ante a ameaza do lume que volvía ameazar ao amparo do vento.
Antonio Sánchez, natural de León pero fincado no municipio de Lobios desde hai un ano, é da mesma opinión. «O domingo isto foi de pánico. Creo que tivo que ser intencionado porque senón non mo explico. Iso si, parece que prefiren protexer antes ao parque que ás persoas», afirma este xubilado mentres sinala parte das súas propiedades, tristemente vestidas de loito por un asasino caprichoso que por desgraza todos os veráns azouta á provincia: o lume.
O descoido dos montes, moitas veces cheos de maleza, e o despoboamento no rural son tamén escuros aliados.
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Un helicóptero participa na extinción do incendio do Xurés
Os EFECTOS DA CALOR EN GALICIA O incendiario tipo actúa só, non ten antecedentes e está pouco cualificado laboralmente
Os pirómanos só aparece relacionados co 7% dos lumes que se rexistran en territorio galego
Autor:
Julio Á. Fariñas
Localidade:
redacción/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (6 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Home, de máis de 30 anos de idade e menos de 70, sen antecedentes penais, pouco cualificado laboralmente, residente en zonas rurais, adecuadamente socializado e que en contadas ocasións estivo a tratamento psicolóxico ou psiquiátrico. Son os trazos do perfil psicosocial do incendiario galego, segundo información que ofreceu onte o fiscal superior de Galicia, Carlos Varela.
Os datos proceden dun estudo que desde hai tres anos veñen realizando axentes adscritos á sección de análise da conduta delituosa da Unidade Técnica de Policía Xudicial da Garda Civil, en colaboración con profesores da Facultade de Psicoloxía da Universidade Autónoma de Madrid.
Este estudo púxose en marcha en xuño do 2007, a instancias da Fiscalía galega, que abriu unhas dilixencias de investigación -as 56/2006- tras a onda de incendios forestais -1.900 lumes- rexistrada na comunidade autónoma no verán do 2006, especialmente entre os días 4 e 15 de agosto.
Sen cambios
A Fiscalía Coordinadora de Medio Ambiente e Urbanismo asumiu esa iniciativa, fíxoa extensiva a todo o territorio nacional e publicou os primeiros resultados na súa memoria correspondente ao 2008, publicada en maio do ano pasado, que, polo menos no caso de Galicia, ofrecían un perfil do incendiario case idéntico ao presentado onte pola Fiscalía galega. Do mesmo xeito que agora, xa entón quedaba claro que os incendios forestais en Galicia non teñen vinculación algunha coa delincuencia organizada, como se insinuou desde algunhas instancias políticas na onda do 2006.
Os datos ofrecidos onte polo fiscal superior de Galicia proceden da análise dun total de 138 lumes forestais rexistrados en Galicia durante o ano 2008.
En canto aos feitos obxecto de investigación -os incendios-, o 68,8% foron intencionados, é dicir, non fortuítos. Considéranse intencionados os provocados por «prácticas tradicionais inadecuadas» -quéimaa de restrollos, por exemplo-, que supoñen case o 24%, e os «sen sentido» -sen motivo aparente-, que chegan ao 21%.
Tamén se clasifican como intencionados os que perseguen a obtención de beneficio particular -cinexético, entre outros-, que supoñen case o 18%; os que buscan facer dano a terceiros -5,1%-; así como os atribuídos a pirómanos, que son algo máis do 7%. Aos chamados intencionados hai que sumar os derivados de imprudencias -grelladas, cabichas, artefactos pirotécnicos e demais-, que son algo máis do 25%, e case un 6% os imputados a causas sen determinar.
O chisqueiro como arma
O chisqueiro é a arma preferida dos incendiarios. é o instrumento de ignición habitual en algo máis do 50% dos lumes, seguido a moita distancia das faíscas da maquinaria, que non chegan ao 7%. A utilización de sustancias acelerantes do lume só detectouse no 3,6% dos casos estudados.
á hora de analizar aos autores dos lumes, o estudo conclúe que un 94,2% son homes, menos do 5% de nacionalidade non española, e nunha franxa de idade entre os 30 e os 70 anos, aínda que a nivel nacional a maioría están por baixo dos 47 anos. Máis da metade están casados e menos do 20% tiñan antecedentes policiais. En canto á súa situación laboral, o 42% traballaban de forma regular (a maioría na construción e a agricultura), e algo máis do 36% eran xubilados. O nivel educativo revela que a maioría dos responsables dos incendios eran analfabetos ou só tiñan estudos elementais. En xeral, son persoas con boas relacións sociais que adoita ocupar o seu tempo libre en compañía de alguén.
Desde a crise do ano 2006 foron detidos 733 presuntos incendiarios -47 no que vai de ano-, e desde o 2007 ditáronse 148 sentenzas, o 70% delas condenatorias.
O Supremo apoia o cobro da nocturnidade polos operarios antiincendios
Localidade:
redacción/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (3 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Nun fallo emitido o pasado 2 de agosto, o Tribunal Supremo apoiou o cobro do complemento de nocturnidade por parte dos traballadores do Servizo de Prevención e Defensa Contra Incendios Forestais da Xunta, segundo fixo público onte a Federación de Servizos Públicos de UXT a través dun comunicado.
O colectivo, detalla o sindicato, está integrado por case 1.600 traballadores, que, desde a entrada en vigor do quinto convenio colectivo, o 3 de novembro do 2008, non perciben este complemento -ao redor de 1.000 euros por empregado-, o que acumularía uns atrasos por importe de 4 millóns de euros, segundo os seus cálculos. UXT presentou un conflito colectivo ante o Tribunal Superior de Xustiza, cuxa sentenza favorable aos traballadores recorreu a Xunta ante o Tribunal Supremo, que volve referendar a posición do sindicato.
A Xunta recorrerá
A Xunta recorrerá a sentenza do Supremo, segundo avanzaron onte fontes da Consellería do Medio Rural, que recordaron que este é un conflito herdado do bipartito, aínda que, admiten, os seus criterios son perfectamente coincidentes. Estas mesmas fontes sinalan que a loita aérea contra o lume é só operativa de día, e que son os brigadistas do montón os únicos medios con eficacia para traballar de noite, «polo que é ilóxico que reclamen un complemento de nocturnidade». Por outra banda, a consellería apela á responsabilidade de UXT e os propios traballadores para que retiren as súas esixencias, xa que, de ir adiante, ese sobrecusto de 4 millóns, que estima o sindicato, «cernaría o servizo antiincendios», cuxo orzamento de extinción é de 43,3 millóns.
Máis educación
Data de publicación:
Luns 09 de agosto de 2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (7 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Un ano máis a fiscalía descarta que haxa tramas de incendiarios en Galicia. é un problema educativo. Son desalmados, con baixa cualificación, que van por libre e queiman o mellor da comunidade. Un monte arrasado son anos de perdas. Non é só fume. Hai que extremar o control. Galicia non pode deixar de ser un bosque animado.
--------------------------------------------------------------------------------
Los medios de extinción controlan el fuego en Lobios
Medio Rural cifra 'provisionalmente' en un kilómetro cuadrado la extensión que, entre el domingo y el lunes, se calcinó en el concello integrado en la Reserva de la Biosfera Transfronteriza
Menéame Chuza! Facebook Twitter
laura fernández. lobios - 10-08-2010
Los medios de extinción de incendios que en los últimos dos días han trabajado para sofocar las llamas que amenazaban el Parque del Xurés, en Lobios, dan por controlado el incendio en la parroquia de Rio Caldo. El fuego, que se inició a las 14.00 horas del domingo, rebrotaba violentamente en la tarde de ayer 'amenazando las casas del núcleo de A Regada', apuntaba el alcalde de Lobios, José Lamela, quien a última hora aseguraba que 'la situación vuelve a estar bajo control'.
El fuego rebrotó ayer en las inmediaciones de A Regada. (Foto: Miguel Angel)
La Consellería de Medio Rural cifró en 100 hectáreas la superficie arrasada por el fuego, aunque apuntaban que 'trátase dunha estimación, ninguén pode saber cantas hectáreas foron queimadas ata que o lume estea extinguido'. Un fuego que, según el director xeral de Montes, Tomás Fernández-Couto, 'empezou fóra do parque natural , maioritariamente nunha zona de monte raso é en ningún momento supuso un perigo para dito espazo protexido'. Sin embargo, todo el concello, al igual que los cinco restantes que integran el Parque do Xurés, está integrada en la Reserva de la Biosfera Transfronteriza Gerês-Xurés declarada en 2009 por la Unesco.
Desde el Consistorio, el regidor socialista hablaba de una superficie en línea recta de 3,5 kilómetros. 'Hasta que no tengamos una cartografía en la mano no podemos hablar ni de hectáreas calcinadas ni si afectó o no al parque', matizó.
valoraciones
Desde la Asociación Ecologista Adega, su delegado en Ourense Xan Carlos Fernández acusaba al gobierno autonómico de mentir sobre el número de hectáreas calcinadas que 'as sete da tarde de hoxe luns, afectou preto de 200 hectáreas de superficie boscosa e monte baixo de altísimo valor ecolóxico, parte dela integrante do espazo protexido'. Asimismo, subrayaban las quejas vecinales sobre que 'a utilización de maquinaria pesada para abrir cortalumes na tarde do domingo debería ser tido realizada no inverno cando así llo requiriron ás autoridades do parque para tarefas de desbroces, tendo como resposta que non dispuñan de medios materiais e humanos polos recortes da Xunta'.
Por su parte, la secretaria de Organización provincial del PSdeG, María Quintas, lamentaba 'a lacra do lumen na provincia, especialmente no contorno dun espacio como o Xurés', al tiempo que espera que la Xunta ayude a las personas afectadas por el fuego en su economía doméstica y compense las pérdidas en el sector agroganadero.
El fuego castiga por segundo día el Parque Natural do Xurés
La Xunta niega los daños pese a los testimonios de vecinos y brigadistas
CRISTINA HUETE - Ourense - 10/08/2010
Gracias, tu voto:
Resultado 31 votos
Comentarios - 3
El Parque Natural del Xurés, recientemente declarado Reserva de la Biosfera, ardió de nuevo ayer. Las llamas afectaron a una mayor extensión de arbolado y monte raso que el domingo. Pasadas 24 horas del incendio que puso en peligro las viviendas de Sáa, adonde el fuego llegó procedente de Riocaldo tras atravesar la montaña y bajar por zona del Parque Natural hasta el pueblo, situado a sus pies, otro brote surgió ayer en A Regada. Reactivadas por el calor y el intenso viento, las llamas volvieron a ofrecer una estampa desoladora del territorio protegido del municipio de Lobios. Mientras los vecinos, el alcalde de Lobios y fuentes de las brigadas de extinción de incendios aseguran que la zona quemada en los dos últimos días forma parte del Parque Natural, la Consellería de Medio Rural lo niega y sostiene que las llamas quedaron en el límite, pero no le afectaron.
El incendiario gallego es varón, sin antecedentes y vive en el rural
El fiscal recuerda que los expertos aconsejan no retener información sobre los incendios
La noticia en otros webs
webs en español
en otros idiomas
11 medios aéreos y 21 brigadas de tierra se desplazaron a la zona afectada
Medio Rural negó ayer también la existencia de otro incendio en Muiños, procedente del Parque Nacional portugués de Peneda-Gerês. Pero fuentes del Centro de Coordinación de Información Nacional sobre Incendios Forestales, del Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, contabilizaban este incendio, y otro más también en el municipio de Muiños, entre los seis registrados en la provincia de Ourense, de los 11 que había ayer en toda España. El ministerio aportó a Ourense 15 medios aéreos del Estado, tres brigadas y un avión de coordinación.
El incendio declarado a mediodía del domingo en las localidades del municipio de Lobios siguió vivo hasta la mañana de ayer, momento en el que Medio Rural lo dio por controlado. Pero a media tarde, un nuevo brote ponía de nuevo en vilo a los vecinos de A Regada. Las llamas quedaron a la puerta de sus viviendas (apenas a 50 metros, según fuentes de los servicios de extinción) mientras se adentraba por la zona del Parque Natural sin que el gran despliegue de medios, reforzado con operativos llegados de distintos puntos de la provincia, pudiera evitarlo.
No fue la única amenaza. El fuego procedente del Parque Nacional de Peneda-Gerês, en Portugal, cruzó la raia y metió la cabeza en la parte española, según datos del centro de coordinación nacional y de los miembros de las brigadas que acudieron a sofocarlo.
1La Consellería de Medio Rural tampoco adimitió que el fuego hubiese cruzado ayer la frontera desde Portugal y aseguró que no había llegado a entrar al Xurés gracias al "cambio de sentido del viento" que lo devolvió al país vecino. El alcalde de Lobios, el socialista José Lamela, ironizaba sobre el desencuentro informativo con la Xunta. "Si Medio Rural dice que esto no es Parque Natural, no lo será ahora, pero lo ha sido toda la vida. En cualquier caso, a los pájaros les da igual dónde está el límite".
Pese al gran despliegue de medios materiales y humanos (11 medios aéreos, 21 brigadas, 7 motobombas y la colaboración de Ejército, Guardia Civil, Medio Rural y Protección Civil de Lobios) y a la buena coordinación que, según diversas fuentes, mantuvieron, los vecinos lamentan que la prioridad fuera en todo momento evitar que las llamas alcanzaran el Parque Natural, en detrimento de los núcleos de población. "Se emplearon tanto en ello, que en Sáa tuvimos que abandonar las viviendas y estuvimos a punto de ver cómo ardía el pueblo entero mientras todos los esfuerzos se centraban en que las llamas no llegaran al Parque", señala uno de sus habitantes. Los vecinos dan por hecho que por ese motivo las llamas acabaron con varios hórreos y con una explotación de 150 colmenas.
A las discrepancias sobre si la zona quemada es Parque Natural o no, se suma la relativa a la superficie arrasada. La Xunta mantiene la cifra de 100 hectáreas "de las que 25 eran arbolado y 75 monte raso". Frente a ello, fuentes de los servicios de extinción aseguran que contabilizaron las 100 hectáreas quemadas a las siete de la tarde del domingo, prácticamente en el mismo momento en que Medio Rural distribuía una nota en la que cifraba en más de 20 las hectáreas devastadas.
La asociación ecologista Adega cuestiona la transparencia informativa de la Xunta y cifra en 200 las hectáreas quemadas el domingo en Lobios. Los ecologistas trasladan además el malestar de los vecinos por la utilización de maquinaria pesada para abrir cortafuegos en la tarde del domingo "cuando esto debería haberse realizado en invierno o primavera". El alcalde de Lobios ha medido sobre plano la longitud arrasada por el fuego en su municipio. Le salen 3.500 metros cuadrados de largo, pero matiza que no puede hacer el cálculo hasta no conocer la anchura de las zonas afectadas.
También a propósito de los fuegos en Xurés, el senador del BNG, Xosé Manuel Pérez Bouza, aseguró ayer que en materia de incendios forestales el Gobierno del PP en la Xunta "vuelve a las andadas" con una "política regresiva" y "oculta información" sobre las hectáreas quemadas. Bouza recordó que en la oleada de incendios de 2006, bajo el Gobierno bipartito, los incendios "se televisaron y se dio información en directo a los ciudadanos" que, gracias a eso, se "concienciaron del peligro".
El viento reactiva el incendio de Lobios, que quemó 100 hectáreas según la Xunta
En la madrugada de ayer estaba controlado, pero sufrió un rebrote por la tarde
06:30
VOTE ESTA NOTICIA
Medios aéreos y terrestres participan en las labores de extinción del incendio de Lobios. // Jesús Regal
S. ESPINOSO - OURENSE
"Fue muy intenso, se creó una gran alarma y la preocupación fue enorme, de hecho hubo que evacuar a los vecinos de Saa y ardieron un colmenar y dos hórreos". Así recordaba ayer el alcalde de Lobios, José Lamela, la jornada que se vivió en el municipio durante buena parte del domingo a raíz del incendio forestal que sobre las dos de la tarde se declaró en la parroquia de Río Caldo.
Fueron horas de gran tensión que se prolongaron hasta las cuatro de la madrugada de ayer, cuando el dispositivo de lucha contra el fuego dio por controlado el incendio, aunque no por extinguido.
De hecho, la aparente tranquilidad duró poco. Aunque durante todo el día de ayer, medios aéreos y terrestres continuaban en el lugar trabajando en labores definitivas de extinción, regando constantemente la zona afectada para evitar que el fuego se reavivase y surgiesen nuevos conatos, no fue posible evitar su reactivación.
El fuerte viento que todavía ayer soplaba en la zona y que obligó a extremar las precauciones, manteniendo en las tareas de extinción a dos técnicos, tres agentes forestales, 21 brigadas (con grupos de entre cinco y siete personas), 10 motobombas, siete helicópteros, siete aviones, un grumir y dos palas, provocó a media tarde de ayer el rebrote de uno de los frentes y activó un incendio que, en esta ocasión, trasladó la preocupación al pueblo de Regada, un núcleo de montaña situado a menos de un kilómetros de Saa y que sintió las llamas demasiado próximas, según testigos.
El amplio dispositivo de medios que todavía permanecía en la zona consiguió desviar esa dirección, pero el fuego siguió activo hacia otro punto. La tensión volvía así a instalarse entre los vecinos del municipio. "De tranquilidad nada, aquello está como si fuera un polvorín", según explicaba ayer el alcalde de Lobios nada más reactivarse el fuego.
No obstante, desde Medio Rural, mandaban un mensaje de tranquilidad ante la reactivación de este nuevo frente, del cual aseguraban que estaba siendo controlado desde el primer momento y que se encontraba dentro del perímetro de terreno ya calcinado el día anterior. Un perímetro, que según las primeras estimaciones que maneja la Xunta, amparadas en la última ortofoto aérea realizada por el Servicio de Prevención y Defensa contra los incendios forestales de Medio Rural, afecta a una superficie aproximada de 100 hectáreas (un kilómetro cuadrado). Además, y pese a la cercanía del fuego al Parque Natural de Xurés, la Xunta aseguró ayer que el incendio no afectó "en absoluto" al espacio protegido, situación que seguía manteniendo a última hora de la tarde de ayer con el nuevo frente reactivado. "Es un frente que está dentro del perímetro quemado y que no afecta, al menos por ahora, a zona del parque natural", aseguraron.
No obstante, la asociación ecologista Adega ofrecía en la tarde de ayer una versión muy distinta a la que se ofrecía desde la Consellería de Medio Rural.
Según este colectivo, el incendio del domingo en Lobios calcinó cerca de 200 hectáreas de monte. Asimismo, puntualizaban que el incendio seguía activo en la tarde de ayer, con un frente de un kilómetro dentro del territorio del parque, en una zona de monte bajo "por riba da aldea de Saa".
El director xeral de Montes de la Consellería de Medio Rural, Tomás Fernández-Couto, analizó ayer el incendio del domingo. "Fue un fuego que empezó fuera del parque natural y no supuso en ningún momento peligro directo para la zona", aunque por su proximidad y para evitar males mayores, se concentró en el lugar un amplio dispositivo de medios contra el fuego, aseguró.
Fernández-Couto, que fijó en torno a las 14 horas el momento del inicio del fuego, aseguró que se produjo "en una situación de mucho viento, que arrancó con gran intensidad", lo que favoreció, además, "su rápida programación". El viento está detrás también del rebrote que sufrió este incendio forestal en la tarde de ayer y que al cierre de esta edición seguía activo, aunque controlado, según la Xunta.
Además de Lobios, Xunqueira de Ambía, Molgas, Muiños, Viana do Bolo, Montederramo o Ourense sufrieron también ayer las consecuencias de los incendios forestales.
--------------------------------------------------------------------------------
O lume de Lobios, que onte se reavivou, arrasou cen hectáreas
Localidade:
ourense/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (2 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Aínda que ás catro de madrugada do pasado luns a Xunta daba por controlado o incendio que -desde as dúas da tarde do domingo- arrasou unha superficie de algo máis de cen hectáreas á beira do parque natural do Xurés, o lume reavivouse onte en dous novos focos, aínda que con menos intensidade. De feito, desde a Consellería do Medio Rural estimábase que non chegaba a media hectárea o terreo afectado por un rebrote que xulgan «normal» nun suceso como este. A última hora da tarde mobilizáronse máis medios co fin de evitar que se puidese descontrolar este lume nunha zona cualificada de alto risco.
A tensión mantívose, a pesar de todo, entre os poucos veciños desta zona de Lobios, particularmente no núcleo de Saa, onde as chamas arrasaron dous hórreos o domingo e algunhas vivendas víronse ameazadas polo lume, razón pola que se considerou o desaloxo dos veciños.
Medio Rural, que o domingo á primeira hora da noite indicara que o lume superaba as vinte hectáreas, onte concretou a cifra nunhas cen, matizando que as chamas «en absoluto» afectaran o parque natural Baixa Limia-Serra do Xurés.
Outros lumes
Durante a xornada de onte rexistráronse na provincia ourensá outros incendios. Foi nos concellos de Muíños, Viana do Bolo, Montederramo, Cualedro, Xunqueira de Ambía e Regoalde (en Ourense).
Os EFECTOS DA CALOR EN GALICIA
A Fiscalía descarta que haxa tramas de incendiarios
Os pirómanos só aparece relacionados co 7% dos lumes que se rexistran en territorio galego
O Xurés: O lume de Lobios arrasou cen hectáreas
Reportaxe: A centímetros do inferno
Portugal: 40 lumes no norte do país
Brigadas: O Supremo apoia o cobro da nocturnidade
De sol a sol: Máis educación
Reportaxe A centímetros do inferno
Os veciños a localidade de Saa, situada no concello de Lobios, critican que a Xunta destine máis esforzos a protexer o parque do Xurés que as súas propias casas
Autor:
David R. Seoane/Ana Vispo
Localidade:
Ourense/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (2 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Decenas de quilómetros antes de chegar á localidade de Saa, no concello de Lobios, a fumareda xa dificulta a visión nas zonas contiguas ao monte calcinado. O incendio que se desatou o pasado domingo reavivouse onte con dous novos focos. A imaxe do lume devorando a paisaxe a escasos centímetros das casas das nove persoas que habitan o pobo era desoladora. A inquietude mantíñase na aldea, situada a menos de dez minutos da fronteira portuguesa.
«Queimouse todo. Ou lume chegou case a medio metro dá miña casa. Porque Deus é moi grande tivemos sorte de que se salvou polo menos unha viña», explica José Luis Rodríguez, veciño da localidade, mentres mostra impotente unha pequena extensión de terreo verde, aínda respirando entre o negro carbón das cinzas lindeiras.
A pesar de que quince bombeiros traballaban na tarde de onte sen descanso, axudados por dous helicópteros e dúas motobombas, para aplacar as chamas que volvían levantarse próximas ás vivendas, algúns veciños non ocultaban a súa indignación pola xestión dos recursos levada a cabo pola Xunta.
«Fixeron ou que quixeron aquí connosco. Deixaron chegar ou lume ata ou límite. Isto nunca se viu, hai aí un señor de 93 anos e non se acorda doutra coma esta. ¿Quén entende algo? ¡Cando xa estaba apagado, agora volve arder!», asegura notablemente alterado José Benito Riveiro.
«Sigo pensando que isto puidose parar moito antes pero non lles interesaba que ou lume fose cara ou parque natural do Xurés e votárono cara aquí», conclúe o mesmo veciño, contrariado ante a ameaza do lume que volvía ameazar ao amparo do vento.
Antonio Sánchez, natural de León pero fincado no municipio de Lobios desde hai un ano, é da mesma opinión. «O domingo isto foi de pánico. Creo que tivo que ser intencionado porque senón non mo explico. Iso si, parece que prefiren protexer antes ao parque que ás persoas», afirma este xubilado mentres sinala parte das súas propiedades, tristemente vestidas de loito por un asasino caprichoso que por desgraza todos os veráns azouta á provincia: o lume.
O descoido dos montes, moitas veces cheos de maleza, e o despoboamento no rural son tamén escuros aliados.
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Os poucos veciños que viven na localidade viviron momentos de medo e incredulidade ante o lume
Un helicóptero participa na extinción do incendio do Xurés
Os EFECTOS DA CALOR EN GALICIA O incendiario tipo actúa só, non ten antecedentes e está pouco cualificado laboralmente
Os pirómanos só aparece relacionados co 7% dos lumes que se rexistran en territorio galego
Autor:
Julio Á. Fariñas
Localidade:
redacción/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (6 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Home, de máis de 30 anos de idade e menos de 70, sen antecedentes penais, pouco cualificado laboralmente, residente en zonas rurais, adecuadamente socializado e que en contadas ocasións estivo a tratamento psicolóxico ou psiquiátrico. Son os trazos do perfil psicosocial do incendiario galego, segundo información que ofreceu onte o fiscal superior de Galicia, Carlos Varela.
Os datos proceden dun estudo que desde hai tres anos veñen realizando axentes adscritos á sección de análise da conduta delituosa da Unidade Técnica de Policía Xudicial da Garda Civil, en colaboración con profesores da Facultade de Psicoloxía da Universidade Autónoma de Madrid.
Este estudo púxose en marcha en xuño do 2007, a instancias da Fiscalía galega, que abriu unhas dilixencias de investigación -as 56/2006- tras a onda de incendios forestais -1.900 lumes- rexistrada na comunidade autónoma no verán do 2006, especialmente entre os días 4 e 15 de agosto.
Sen cambios
A Fiscalía Coordinadora de Medio Ambiente e Urbanismo asumiu esa iniciativa, fíxoa extensiva a todo o territorio nacional e publicou os primeiros resultados na súa memoria correspondente ao 2008, publicada en maio do ano pasado, que, polo menos no caso de Galicia, ofrecían un perfil do incendiario case idéntico ao presentado onte pola Fiscalía galega. Do mesmo xeito que agora, xa entón quedaba claro que os incendios forestais en Galicia non teñen vinculación algunha coa delincuencia organizada, como se insinuou desde algunhas instancias políticas na onda do 2006.
Os datos ofrecidos onte polo fiscal superior de Galicia proceden da análise dun total de 138 lumes forestais rexistrados en Galicia durante o ano 2008.
En canto aos feitos obxecto de investigación -os incendios-, o 68,8% foron intencionados, é dicir, non fortuítos. Considéranse intencionados os provocados por «prácticas tradicionais inadecuadas» -quéimaa de restrollos, por exemplo-, que supoñen case o 24%, e os «sen sentido» -sen motivo aparente-, que chegan ao 21%.
Tamén se clasifican como intencionados os que perseguen a obtención de beneficio particular -cinexético, entre outros-, que supoñen case o 18%; os que buscan facer dano a terceiros -5,1%-; así como os atribuídos a pirómanos, que son algo máis do 7%. Aos chamados intencionados hai que sumar os derivados de imprudencias -grelladas, cabichas, artefactos pirotécnicos e demais-, que son algo máis do 25%, e case un 6% os imputados a causas sen determinar.
O chisqueiro como arma
O chisqueiro é a arma preferida dos incendiarios. é o instrumento de ignición habitual en algo máis do 50% dos lumes, seguido a moita distancia das faíscas da maquinaria, que non chegan ao 7%. A utilización de sustancias acelerantes do lume só detectouse no 3,6% dos casos estudados.
á hora de analizar aos autores dos lumes, o estudo conclúe que un 94,2% son homes, menos do 5% de nacionalidade non española, e nunha franxa de idade entre os 30 e os 70 anos, aínda que a nivel nacional a maioría están por baixo dos 47 anos. Máis da metade están casados e menos do 20% tiñan antecedentes policiais. En canto á súa situación laboral, o 42% traballaban de forma regular (a maioría na construción e a agricultura), e algo máis do 36% eran xubilados. O nivel educativo revela que a maioría dos responsables dos incendios eran analfabetos ou só tiñan estudos elementais. En xeral, son persoas con boas relacións sociais que adoita ocupar o seu tempo libre en compañía de alguén.
Desde a crise do ano 2006 foron detidos 733 presuntos incendiarios -47 no que vai de ano-, e desde o 2007 ditáronse 148 sentenzas, o 70% delas condenatorias.
O Supremo apoia o cobro da nocturnidade polos operarios antiincendios
Localidade:
redacción/a voz.
Data de publicación:
10/8/2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (3 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Nun fallo emitido o pasado 2 de agosto, o Tribunal Supremo apoiou o cobro do complemento de nocturnidade por parte dos traballadores do Servizo de Prevención e Defensa Contra Incendios Forestais da Xunta, segundo fixo público onte a Federación de Servizos Públicos de UXT a través dun comunicado.
O colectivo, detalla o sindicato, está integrado por case 1.600 traballadores, que, desde a entrada en vigor do quinto convenio colectivo, o 3 de novembro do 2008, non perciben este complemento -ao redor de 1.000 euros por empregado-, o que acumularía uns atrasos por importe de 4 millóns de euros, segundo os seus cálculos. UXT presentou un conflito colectivo ante o Tribunal Superior de Xustiza, cuxa sentenza favorable aos traballadores recorreu a Xunta ante o Tribunal Supremo, que volve referendar a posición do sindicato.
A Xunta recorrerá
A Xunta recorrerá a sentenza do Supremo, segundo avanzaron onte fontes da Consellería do Medio Rural, que recordaron que este é un conflito herdado do bipartito, aínda que, admiten, os seus criterios son perfectamente coincidentes. Estas mesmas fontes sinalan que a loita aérea contra o lume é só operativa de día, e que son os brigadistas do montón os únicos medios con eficacia para traballar de noite, «polo que é ilóxico que reclamen un complemento de nocturnidade». Por outra banda, a consellería apela á responsabilidade de UXT e os propios traballadores para que retiren as súas esixencias, xa que, de ir adiante, ese sobrecusto de 4 millóns, que estima o sindicato, «cernaría o servizo antiincendios», cuxo orzamento de extinción é de 43,3 millóns.
Máis educación
Data de publicación:
Luns 09 de agosto de 2010
Valoración da noticia 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , (7 votos)
Envíando datos... Espere, por favor.
Grazas.
-
+
Enviar
Imprimir
Volver
Un ano máis a fiscalía descarta que haxa tramas de incendiarios en Galicia. é un problema educativo. Son desalmados, con baixa cualificación, que van por libre e queiman o mellor da comunidade. Un monte arrasado son anos de perdas. Non é só fume. Hai que extremar o control. Galicia non pode deixar de ser un bosque animado.
--------------------------------------------------------------------------------
Los medios de extinción controlan el fuego en Lobios
Medio Rural cifra 'provisionalmente' en un kilómetro cuadrado la extensión que, entre el domingo y el lunes, se calcinó en el concello integrado en la Reserva de la Biosfera Transfronteriza
Menéame Chuza! Facebook Twitter
laura fernández. lobios - 10-08-2010
Los medios de extinción de incendios que en los últimos dos días han trabajado para sofocar las llamas que amenazaban el Parque del Xurés, en Lobios, dan por controlado el incendio en la parroquia de Rio Caldo. El fuego, que se inició a las 14.00 horas del domingo, rebrotaba violentamente en la tarde de ayer 'amenazando las casas del núcleo de A Regada', apuntaba el alcalde de Lobios, José Lamela, quien a última hora aseguraba que 'la situación vuelve a estar bajo control'.
El fuego rebrotó ayer en las inmediaciones de A Regada. (Foto: Miguel Angel)
La Consellería de Medio Rural cifró en 100 hectáreas la superficie arrasada por el fuego, aunque apuntaban que 'trátase dunha estimación, ninguén pode saber cantas hectáreas foron queimadas ata que o lume estea extinguido'. Un fuego que, según el director xeral de Montes, Tomás Fernández-Couto, 'empezou fóra do parque natural , maioritariamente nunha zona de monte raso é en ningún momento supuso un perigo para dito espazo protexido'. Sin embargo, todo el concello, al igual que los cinco restantes que integran el Parque do Xurés, está integrada en la Reserva de la Biosfera Transfronteriza Gerês-Xurés declarada en 2009 por la Unesco.
Desde el Consistorio, el regidor socialista hablaba de una superficie en línea recta de 3,5 kilómetros. 'Hasta que no tengamos una cartografía en la mano no podemos hablar ni de hectáreas calcinadas ni si afectó o no al parque', matizó.
valoraciones
Desde la Asociación Ecologista Adega, su delegado en Ourense Xan Carlos Fernández acusaba al gobierno autonómico de mentir sobre el número de hectáreas calcinadas que 'as sete da tarde de hoxe luns, afectou preto de 200 hectáreas de superficie boscosa e monte baixo de altísimo valor ecolóxico, parte dela integrante do espazo protexido'. Asimismo, subrayaban las quejas vecinales sobre que 'a utilización de maquinaria pesada para abrir cortalumes na tarde do domingo debería ser tido realizada no inverno cando así llo requiriron ás autoridades do parque para tarefas de desbroces, tendo como resposta que non dispuñan de medios materiais e humanos polos recortes da Xunta'.
Por su parte, la secretaria de Organización provincial del PSdeG, María Quintas, lamentaba 'a lacra do lumen na provincia, especialmente no contorno dun espacio como o Xurés', al tiempo que espera que la Xunta ayude a las personas afectadas por el fuego en su economía doméstica y compense las pérdidas en el sector agroganadero.
El fuego castiga por segundo día el Parque Natural do Xurés
La Xunta niega los daños pese a los testimonios de vecinos y brigadistas
CRISTINA HUETE - Ourense - 10/08/2010
Gracias, tu voto:
Resultado 31 votos
Comentarios - 3
El Parque Natural del Xurés, recientemente declarado Reserva de la Biosfera, ardió de nuevo ayer. Las llamas afectaron a una mayor extensión de arbolado y monte raso que el domingo. Pasadas 24 horas del incendio que puso en peligro las viviendas de Sáa, adonde el fuego llegó procedente de Riocaldo tras atravesar la montaña y bajar por zona del Parque Natural hasta el pueblo, situado a sus pies, otro brote surgió ayer en A Regada. Reactivadas por el calor y el intenso viento, las llamas volvieron a ofrecer una estampa desoladora del territorio protegido del municipio de Lobios. Mientras los vecinos, el alcalde de Lobios y fuentes de las brigadas de extinción de incendios aseguran que la zona quemada en los dos últimos días forma parte del Parque Natural, la Consellería de Medio Rural lo niega y sostiene que las llamas quedaron en el límite, pero no le afectaron.
El incendiario gallego es varón, sin antecedentes y vive en el rural
El fiscal recuerda que los expertos aconsejan no retener información sobre los incendios
La noticia en otros webs
webs en español
en otros idiomas
11 medios aéreos y 21 brigadas de tierra se desplazaron a la zona afectada
Medio Rural negó ayer también la existencia de otro incendio en Muiños, procedente del Parque Nacional portugués de Peneda-Gerês. Pero fuentes del Centro de Coordinación de Información Nacional sobre Incendios Forestales, del Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, contabilizaban este incendio, y otro más también en el municipio de Muiños, entre los seis registrados en la provincia de Ourense, de los 11 que había ayer en toda España. El ministerio aportó a Ourense 15 medios aéreos del Estado, tres brigadas y un avión de coordinación.
El incendio declarado a mediodía del domingo en las localidades del municipio de Lobios siguió vivo hasta la mañana de ayer, momento en el que Medio Rural lo dio por controlado. Pero a media tarde, un nuevo brote ponía de nuevo en vilo a los vecinos de A Regada. Las llamas quedaron a la puerta de sus viviendas (apenas a 50 metros, según fuentes de los servicios de extinción) mientras se adentraba por la zona del Parque Natural sin que el gran despliegue de medios, reforzado con operativos llegados de distintos puntos de la provincia, pudiera evitarlo.
No fue la única amenaza. El fuego procedente del Parque Nacional de Peneda-Gerês, en Portugal, cruzó la raia y metió la cabeza en la parte española, según datos del centro de coordinación nacional y de los miembros de las brigadas que acudieron a sofocarlo.
1La Consellería de Medio Rural tampoco adimitió que el fuego hubiese cruzado ayer la frontera desde Portugal y aseguró que no había llegado a entrar al Xurés gracias al "cambio de sentido del viento" que lo devolvió al país vecino. El alcalde de Lobios, el socialista José Lamela, ironizaba sobre el desencuentro informativo con la Xunta. "Si Medio Rural dice que esto no es Parque Natural, no lo será ahora, pero lo ha sido toda la vida. En cualquier caso, a los pájaros les da igual dónde está el límite".
Pese al gran despliegue de medios materiales y humanos (11 medios aéreos, 21 brigadas, 7 motobombas y la colaboración de Ejército, Guardia Civil, Medio Rural y Protección Civil de Lobios) y a la buena coordinación que, según diversas fuentes, mantuvieron, los vecinos lamentan que la prioridad fuera en todo momento evitar que las llamas alcanzaran el Parque Natural, en detrimento de los núcleos de población. "Se emplearon tanto en ello, que en Sáa tuvimos que abandonar las viviendas y estuvimos a punto de ver cómo ardía el pueblo entero mientras todos los esfuerzos se centraban en que las llamas no llegaran al Parque", señala uno de sus habitantes. Los vecinos dan por hecho que por ese motivo las llamas acabaron con varios hórreos y con una explotación de 150 colmenas.
A las discrepancias sobre si la zona quemada es Parque Natural o no, se suma la relativa a la superficie arrasada. La Xunta mantiene la cifra de 100 hectáreas "de las que 25 eran arbolado y 75 monte raso". Frente a ello, fuentes de los servicios de extinción aseguran que contabilizaron las 100 hectáreas quemadas a las siete de la tarde del domingo, prácticamente en el mismo momento en que Medio Rural distribuía una nota en la que cifraba en más de 20 las hectáreas devastadas.
La asociación ecologista Adega cuestiona la transparencia informativa de la Xunta y cifra en 200 las hectáreas quemadas el domingo en Lobios. Los ecologistas trasladan además el malestar de los vecinos por la utilización de maquinaria pesada para abrir cortafuegos en la tarde del domingo "cuando esto debería haberse realizado en invierno o primavera". El alcalde de Lobios ha medido sobre plano la longitud arrasada por el fuego en su municipio. Le salen 3.500 metros cuadrados de largo, pero matiza que no puede hacer el cálculo hasta no conocer la anchura de las zonas afectadas.
También a propósito de los fuegos en Xurés, el senador del BNG, Xosé Manuel Pérez Bouza, aseguró ayer que en materia de incendios forestales el Gobierno del PP en la Xunta "vuelve a las andadas" con una "política regresiva" y "oculta información" sobre las hectáreas quemadas. Bouza recordó que en la oleada de incendios de 2006, bajo el Gobierno bipartito, los incendios "se televisaron y se dio información en directo a los ciudadanos" que, gracias a eso, se "concienciaron del peligro".
Suscribirse a:
Entradas (Atom)